Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελένη Δάγκα: «Έχω πάντα ως στόχο κάθε παράστασή μου να είναι και διαφορετική από τις προηγούμενες»


Το Ρέθυμνο είναι μια πόλη, η οποία χρειάζεται ανθρώπους που οραματίζονται και δημιουργούν. Ένας από αυτούς τους ανθρώπους είναι και η σκηνοθέτρια Ελένη Δάγκα.

Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης
Φωτογραφίες: Φαίη Παπαναστασίου



Αρχικά θα θέλαμε να μας πείτε μερικά πράγματα για εσάς. Που μεγαλώσατε και πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το θέατρο;

Μεγάλωσα και σπούδασα στη Θεσσαλονίκη, στο τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Αποφοίτησα με διπλή ειδικότητα, αυτήν της υποκριτικής, ως ηθοποιός δηλαδή, αλλά και εκείνη της σκηνογραφίας και της ενδυματολογίας. Από τύχη άρχισα να διδάσκω αμέσως μετά την αποφοίτησή μου, καθώς «άνοιξε» μια θέση σε μια δραματική σχολή της πόλης μου. Στη συνέχεια ξεκίνησα να διδάσκω και σε άλλους χώρους και εργαστήρια. Η επαφή μου με τη διδασκαλία ήταν πολύ σημαντική γιατί πέρα από το γεγονός της ανακάλυψης πως είναι κάτι που αγαπάω πολύ, με έφερε και πιο κοντά στο αντικείμενο της σκηνοθεσίας. Με τους σπουδαστές πάντοτε φτάναμε στο τέλος σε ένα αποτέλεσμα, πάντοτε έπρεπε κάτι να προετοιμάσουμε, κάτι να στήσουμε. Άρχισα λοιπόν σιγά-σιγά να στήνω μικρές παραστάσεις. Στην αρχή, βέβαια, εσωτερικά μέσα στις σχολές, στα εργαστήρια, σε ομάδες. Στο Ρέθυμνο ήρθα το 2003, δουλεύοντας στο τότε δημοτικό θέατρο.


Πότε ξεκίνησε να λειτουργεί το «The Garage» και πώς πήρατε την απόφαση για ένα τέτοιο εγχείρημα;

Ξεκίνησε το 2014 και η δημιουργία του ήταν τυχαία. Δεν κρύβω, βέβαια, ότι πάντα είχα στο μυαλό μου, να φτιάξω έναν χώρο δικό μου, στον οποίο από τη μια μπορώ να ανεβάζω τις παραστάσεις μου ή να φιλοξενώ παραστάσεις και από την άλλη να κάνω αυτό που αγαπώ πολύ, να διδάσκω. Το 2014, λοιπόν, έψαχνα να βρω έναν χώρο για να στεγάσω ένα σεμινάριο υποκριτικής που μου είχε ζητηθεί να κάνω, ενώ ταυτόχρονα έκανα πρόβες για την τότε παράστασή μας που ήταν μια δική μου διασκευή των Τρωάδων του Ευριπίδη. Αναζητώντας τον κατάλληλο χώρο, έπεσα πάνω σε αυτό το ημιυπόγειο-ισόγειο πρώην γκαράζ.  Δεν είχε τίποτα μέσα, αλλά ακριβώς αυτό το τίποτα ήταν εκείνο που εμένα ενδιέφερε, ώστε να μπορέσω να στεγάσω μέσα πολλές και διαφορετικές ανησυχίες. Στην αρχή το νοίκιασα για ένα μήνα, από το σεμινάριο όμως προέκυψε μια ομάδα νέων που μου ζήτησαν μαθήματα σε εβδομαδιαία βάση και έτσι αποφάσισα να τον κρατήσω. Ο χώρος λειτούργησε εκείνη την πρώτη χρονιά στεγάζοντας τρεις δραστηριότητες: τα εβδομαδιαία μαθήματα στην ομάδα που προανέφερα, επίσης εβδομαδιαία μαθήματα σε άτομα που επιθυμούσαν προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις των δραματικών σχολών, και τέλος καθημερινές πρόβες των Captivae Τρωάδων (και στη συνέχεια παραστάσεις). Επειδή πήγε πολύ καλά και αγκαλιάστηκε με πολλή αγάπη από τον κόσμο, το καλοκαίρι του 2015 αποφασίστηκε το The Garage να λειτουργήσει κανονικά ως θεατρικό στούντιο, δηλαδή βάλαμε μπροστά συνεργασίες και με άλλους συναδέλφους από το Ρέθυμνο, αλλά και από το Ηράκλειο και από τα Χανιά. Ταυτόχρονα οργανώσαμε και κάποια σεμινάρια με ανθρώπους από την Αθήνα και αρχίσαμε ένα πρόγραμμα πλήρες μαθημάτων (διδάσκαμε υποκριτική -διάφορες μεθόδους υποκριτικής-  ορθοφωνία, κινησιολογία, ιστορία θεάτρου, δραματολογία, τραγούδι, χορό και ό,τι άλλο συναφές γύρω από το θέατρο). Λειτούργησε εξαιρετικά και είμαι πολύ ευτυχισμένη που συνεργάστηκα με όλους αυτούς τους αξιόλογους ανθρώπους και που ήρθαν τόσα πολλά νέα παιδιά, αλλά και όχι μόνο νέα παιδιά στο χώρο. Είχαμε μαθητές από 16 μέχρι και άνω των 60 ετών. Η δραστηριότητα του The Garage συνεχίστηκε μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2018. Σταματήσαμε προσωρινά γιατί δυστυχώς ο ιδιοκτήτης του χώρου μας ζήτησε να τον εγκαταλείψουμε για ιδιοχρησία. Αυτή τη στιγμή είμαστε σε αναζήτηση νέου χώρου.

Η τελευταία παράσταση που σκηνοθετήσατε είναι η «Β.Τ. Άσκηση 2». Τι ακριβώς πραγματεύεται αυτή η παράσταση;

Η «Β.Τ. Άσκηση 2» είναι μια ιδιαίτερη παράσταση για αυτό την αποκαλούμε μουσικοθεατρική. Δεν είναι όμως μιούζικαλ. Υπάρχει μια ηθοποιός επί σκηνής που ερμηνεύει ένα θεατρικό μονόλογο, βασισμένο σε κάποια δικά μου παλιά διηγήματα αδημοσίευτα και σε κάποιες ιστορίες του Τσιτσάνη αλλά και των ανθρώπων που συναναστρεφόταν ο Τσιτσάνης. Η ηθοποιός Ελένη Χανιωτάκη, που ερμηνεύει αυτό τον μονόλογο, ενώ ταυτόχρονα επί σκηνής υπάρχουν δύο μουσικοί, ο Πρόδρομος Καραδελόγλου και ο Κώστας Κεχράκος. Ο Πρόδρομος είναι συνυπεύθυνος για την ιδέα της παράστασης. Εκείνος μου έδωσε  να ακούσω τις διασκευές που είχε κάνει πάνω στα τραγούδια του Τσιτσάνη, τα οποία με ενθουσίασαν. Υπήρχε η ηθοποιός από τη μια και οι μουσικοί από την άλλη- ο μονόλογος της ηθοποιού διακόπτεται από αυτά τα διασκευασμένα τραγούδια. Για αυτό λέω πως είναι ιδιαίτερη, γιατί θυμίζει ταυτόχρονα συναυλία αλλά και θεατρική παράσταση. Είναι μια δουλειά που προς το παρόν έχει ταξιδέψει σε Ρέθυμνο, Χανιά, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη με μεγάλη επιτυχία και ελπίζουμε ότι θα τη συνεχίσουμε γιατί την έχει αγκαλιάσει πολύ ο κόσμος.

Τι επιρροές είχατε όσον αφορά τον τρόπο που λειτουργείτε ως σκηνοθέτρια;

Νομίζω ότι όταν ασχολείσαι καιρό με αυτό τον χώρο δε σταματάς ποτέ να σπουδάζεις, να μαθαίνεις, να διαμορφώνεις απόψεις, να αλλάζεις. Έχω πάντα ως στόχο κάθε παράστασή μου να είναι και διαφορετική από τις προηγούμενες. Γνωρίζω τον κίνδυνο να επαναπαυθώ στις ευκολίες μου και δεν θέλω να μου συμβεί. Θέλω κάθε φορά να δοκιμάζω και κάτι διαφορετικό. Όταν ήρθα στο Ρέθυμνο ξεκίνησα με ένα bar theatre, το 2bar (του Δ. Κοριανίτη), μια ιστορία μυστηρίου με κωμικά στοιχεία που διαδραματιζόταν σε ένα μπαρ με δύο ηθοποιούς, συνέχισα με αρχαία τραγωδία το Captivae Τρωάδες, πέρασα σε ένα ρεαλιστικό ψυχόδραμα, τη Φυγή (μια διασκευή των Εμιγκρέδων του Μπρόζεκ), σε καμπαρέ, το Cabaret Victor, (διασκευή του κινηματογραφικού μιούζικαλ Βίκτωρ και Βικτώρια). στο σουρεαλιστικό Σχεδόν Οιδίποδας (ένα κείμενο βασισμένο πάνω στο μύθο του Οιδίποδα) και κατέληξα στην Άσκηση 2. Θεωρώ πως κάθε φορά πρέπει να ανακαλύπτουμε καινούργια πράγματα. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει ένας τρόπος, δεν υπάρχει μια επιρροή, κάθε φορά παίρνεις το καλύτερο από τον δάσκαλό σου ή από τον σκηνοθέτη που παρακολουθείς και προσπαθείς αυτό να το προσαρμόσεις στη δική σου δουλειά.

Υπάρχει κάποια παράσταση που θα θέλατε πάρα πολύ να σκηνοθετήσετε και δεν το έχετε κάνει ακόμη;

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλά θεατρικά έργα που θα ήθελα να σκηνοθετήσω! Αν όμως δεν έχω την οικονομική δυνατότητα να στηρίξω μια παραγωγή ή αν δεν έχω το ανθρώπινο δυναμικό, ηθοποιούς κυρίως που να μπορούν να ταιριάζουν στη δουλειά μου, τότε δεν το κάνω. Αυτός είναι ο λόγος αφήνω πίσω κείμενα που αγαπώ. Ο μεγάλος μου καημός βέβαια, από το 1998 ακόμη, είναι η Λούλου του Φρανκ Βέντεκιντ. Έχει μέσα και αυτό πολλά στοιχεία καμπαρέ, είναι δύσκολη παραγωγή μιας και χρειάζεται εξαιρετικούς ηθοποιούς και αρκετά χρήματα. Έχω φτάσει πάρα πολλές φορές στο παρά πέντε και σταμάτησα για διάφορους λόγους, που είχαν να κάνουν κυρίως με το οικονομικό μέρος. Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα και πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα τα καταφέρω.

Ετοιμάζετε κάτι άλλο αυτό το διάστημα;

Περιμένουμε να δούμε ακόμη τι θα γίνει με τον Τσιτσάνη γιατί έχουμε ως στόχο να συνεχιστεί. Είχα και μια πρόταση που αποδέχτηκα από μια μουσική ομάδα, οπότε θα κάνω άλλη μια μουσική παράσταση αλλά δεν μπορώ να σας πω περισσότερα αυτή τη στιγμή, γιατί δεν έχει βγει ακόμη και κάποια επίσημη ανακοίνωση. Μπορώ να σας πω ότι είναι κάτι πολύ ενδιαφέρον και κάτι για το οποίο θα γράψω εγώ η ίδια το κείμενο.



Ακολούθησε το blog μας:
Facebook: @Δημοσιογραφική αναταραχή
Instagram: @dimosiografiki_anataraxi


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιάννης Μπαγουράκης: «Όταν ανεβαίνεις πάνω στο ring, να δίνεις την ψυχή σου για εσένα και την ομάδα σου»

Γνωρίστε τον Γιάννη, αθλητή της πολεμικής τέχνης Muay Thai! Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Θεοδωρίδης     Τι είναι το Muay Thai; Το Μuay Thai είναι παραδοσιακή πολεμική τέχνη της Ταϊλάνδης, για εμένα είναι και ένα είδος χορού. Είναι η τέχνη των 8 άκρων συνδυάζει χτυπήματα με τους αγκώνες,με τα χέρια, με τα γόνατα,λακτίσματα σε όρθια στάση. Απαιτεί πολλή πειθαρχία,αλληλοσεβασμό και αυτοσεβασμό και όταν ανεβαίνεις πάνω στο ring,να δίνεις την ψυχή σου για εσένα και την ομάδα σου. Φυσικά και για τους θεατές με απόλυτο σεβασμό στον αντίπαλό σου και στο δάσκαλό σου. Είσαι στη σχολή του Ηλία Λάμπρου, τη White Tiger Muay Thai Camp. Πώς είναι η προπόνηση εκεί; Όσο καιρό ασχολούμαι με το άθλημα, είμαι στη σχολή White Tiger Muay Thai Camp με τον Δάσκαλο Ηλία Λάμπρου και μπορώ να πω ότι τα παιδιά που γνώρισα εκεί είναι για εμένα κάτι παραπάνω από οικογένεια. Ο Δάσκαλος για εμένα είναι μέντορας, φίλος στα δύσκολα και στα εύκολα κάτι το οποίο ισχύει κ

Συνέντευξη με την ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια Μάρω Γιαννάκη

Τι είναι η κατάθλιψη; Yπάρχει ταμπού στις μέρες μας, στο να ζητάει βοήθεια κάποιος από ειδικό για θέματα ψυχικής υγείας; Η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια Μάρω Γιαννάκη μιλάει για πράγματα που θέλεις να ξέρεις. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφία: Ελένη Ψυχή Τι είναι ο ψυχολόγος και τι ο ψυχοθεραπευτής; Οι σπουδές του ψυχολόγου διαρκούν 4 έτη. Μόλις κάποιος τελειώσει τη σχολή του ψυχολόγου,μπορεί να έχει πάνω του το πτυχίο του ψυχολόγου,αλλά οι σπουδές του κατά βάση έγκειται στην μελέτη της συμπεριφοράς και της εγκεφαλικής συμπεριφοράς. Άρα συνδυάζει τα δεδομένα και της εγκεφαλικής λειτουργίας και της επίδρασης που έχουν αυτά πάνω στη συμπεριφορά. Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι,το δεύτερο κομμάτι έγκειται στους περιβαλλοντικούς παράγοντες,δηλαδή πώς επηρεάζει το περιβάλλον τη συμπεριφορά ενός ατόμου. Επίσης μελετάει αυτά τα αποτελέσματα και τα εκθέτει χρόνο με τον χρόνο είτε από έρευνες είτε από συλλογή δεδομένων και φτιάχνει ένα αποτέλεσμα,μια έρευνα. Μετά από α

Ελβίνα Μποτονάκη: «Για μένα το θέατρο είναι ζωή, είναι μαγεία»

Γνωρίστε την Ελβίνα Μποτονάκη, μια γυναίκα που αγωνίζεται, ελπίζει, ονειρεύεται. Ηθοποιός, δασκάλα θεατρικής αγωγής σε παιδιά,σκηνοθέτης και συγγραφέας θεάτρου. Έχει εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης,όπως «Τερέζα Ρακέν» του Emil Zola, «Δέρμα στις φλόγες» του Guillem Clua,αλλά και σε άλλες. Έχει πάρει μέρος στη θεατρική παράσταση «Το Μπαμ»του Νικόλα Ανδρουλάκη. Το 2015 αποφασίζει να ιδρύσει τη θεατρική ομάδα Vagabond, να γράψει και να σκηνοθετήσει τη θεατρική παράσταση «Βασιλικώ Καρπώ» και το 2016 να γράψει και να σκηνοθετήσει το νικητήριο θεατρικό έργο σε διαγωνισμό πρωτότυπου θεατρικού έργου «SocialLies2078» στην Αθήνα. Και φυσικά,μας μίλησε για την πρώτη ταινία μικρού μήκους που έγραψε και σκηνοθέτησε τον Αύγουστο του 2016,την «Έρφοι», η οποία προκρίθηκε στο 40ο Διαγωνιστικό Φεστιβάλ ταινιών Δράμας. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Εύα Κρίκη Μπορείς να σκηνοθετήσεις,μπορείς να γράψεις,μπορείς να παίξεις,μπορείς να διδάξεις.Τ