Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το θέατρο στη νύχτα

Γράφει η Χριστίνα Μαλιαρίτη

Τα πράγματα ήταν έτσι από πάντα, όσα έβλεπα πιο πολύ με άγγιζαν παρά με κοίταζαν. Στην πόλη ήταν νύχτα, πάντα μου έλεγε η μάνα μου να μην τριγυρίζω νύχτα αλλά και τι κατάλαβα μέχρι τώρα που τριγύριζα με το φως; Ο κόσμος μου έδειχνε το σκληρό του πρόσωπο, αυτό που προσφέρει η ξεκούραση της νύχτας, αυτή η αυτοπεποίθηση και η σιγουριά που γεννιέται στους ανθρώπους με τον ύπνο. Αυτές είναι που γεννούν στους ανθρώπους -μαζί με άλλα- την υπεροψία που κι αυτή με την σειρά της γεννά την κακία. Γεννιέται, λοιπόν, κι αυτή με τον ύπνο, άλλος ένας κρίκος αυτής της τόσο τρομακτικής αλυσίδας. Ο ύπνος ξεκουράζει κι είσαι έπειτα έτοιμος και πανέτοιμος να πατήσεις, να σπρώξεις, ν' αποστρέψεις, να πληγώσεις. Όσα πρέπει να κάνεις δηλαδή για να μην σε καταπιούν. Την νύχτα όμως τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Οι άνθρωποι ήταν καλύτεροι την νύχτα, ήταν γλυκείς και μαλακοί, δύο πράγματα που βρίσκεις μονάχα σε κουρασμένα μάτια.

Περπάταγα στην νυχτερινή Αθήνα, ένα θέατρο σχόλαγε, έβγαιναν από μέσα δεκάδες οι άνθρωποι  πιασμένοι αγκαζέ ή χέρι-χέρι, έκανε κρύο, πως να τ' αντέξει κανείς μόνος;

Είχα σταθεί στην άκρη και τον κοίταζα πως κάπνιζε το τελευταίο τσιγάρο της παράστασης, ο θόρυβος απ'τον μεγάλο δρόμο κάπου στην άκρη του μυαλού μου να με απασχολεί κι οι περαστικοί να μου ρίχνουν μια ύποπτη ματιά καθώς βιάζονταν να φύγουν.

Είχα φτάσει εδώ, εδώ που τις τελευταίες πέντε νύχτες τον πετύχαινα. Σήμερα στάθηκα για λίγο να τον παρατηρήσω, ίσως το πρόσωπό του να κοσμούσε το επόμενο ποίημά μου. Δεν τον ήξερα, μα άλλωστε, όλα μου τα ποιήματα δεν ήταν για ανθρώπους που δεν γνώρισα ποτέ; Ίσως γιατί μονάχα αυτοί παραμένουν αναλλοίωτοι, μονάχα αυτοί παραμένουν τέλειοι, όλοι οι άλλοι εκφυλίζονται κάπου στην πορεία, χάνουν την λάμψη τους, ξεφτίζει η μαγεία. Κι αυτό, είναι αλήθεια, με φοβίζει λίγο γιατί αυτούς που αγάπησες κάπως έτσι τους χάνεις εν τέλει γιατί αυτοί πάντα αλλάζουν. Κι είναι τρομακτικό γιατί αν το καλοσκεφτείς, κάπως έτσι μένεις μόνος, τίποτα δεν σε γεμίζει. Ή, ακόμα χειρότερα, όλα σε αδειάζουν αφού κάποτε σε γέμιζαν. Γι' αυτό, λέω, καλύτερα που δεν σε ξέρω και δεν θα επιδιώξω να σε μάθω, γιατί μου φτάνουν τα έντονα σκούρα μάτια σου που με κοιτάνε μπροστά απ' την μισάνοιχτη πόρτα του θεάτρου γιατί αν σε μάθω, κάποια μέρα ίσως χαθείς, να μην είσαι εσύ πια και δεν ξέρω αν μπορώ να αντέξω άλλη μια τέτοια απομυθοποίηση, άλλη μια τέτοια πτώση.

Γύρισα την πλάτη μου κι έφυγα. Αυτές οι σκέψεις δεν σε καταδικάζουν σ' αιώνια μοναξιά; 
Άκουσα μέσα στο κεφάλι μου την φωνή της Μαρίας. Μ' αυτήν την λογική θα είσαι πάντα μόνη. Δεν θυμάμαι τι της απάντησα όμως το ξέρω πως έχει δίκιο. Για όλα αυτά ίσως να έφταιγε αυτή η ψυχρότητα, αυτή η αδιαφορία που είχε να επιδείξει ο κόσμος, το 'νιωθα πως μ' είχαν αρπάξει και μ' είχαν συνθλίψει στο κράσπεδο του πεζοδρομίου. Ίσως εγώ να 'μαι ο χαμένος. Σκέφτηκα. Και ήταν αλήθεια αυτό τελικά. Κοίτα να δεις...Όλοι αυτοί που ποδοπάτησαν την ψυχή μου είχαν νικήσει. Είχα γίνει ίδιος γκρίζος άνθρωπος μ' αυτούς που δεν μπορούσαν να χαρίσουν ένα τόσο δα χαμόγελο. Με είχαν νικήσει. Δεν μπορούσα να απλώσω στον κόσμο λίγο φως, δεν ήθελα να ανοίξω την ψυχή μου, είχα γίνει θύμα ενός πόνου που οι άλλοι μου φύτεψαν. Σαν σφαίρα. Η Κατερίνα καλά το είχε γράψει: «Ποτέ δεν σημαδεύουνε τα πόδια, το μυαλό ειν' ο στόχος. Τον νου σου, ε;». Πόσο δίκιο είχε...Έτσι την φαντάζομαι κι αυτήν πως περπατούσε τις νύχτες στην Αθήνα, άραγε να είχε σχεδιάσει μήνες πριν την αυτοκτονία; Ποιος ξέρει...

Όλα είχαν γυρίσει ανάποδα αυτήν την νύχτα κι όλα ήταν στη θέση τους. Είχα αντικρίσει επιτέλους την αλήθεια. Ήμουν πλέον ελεύθερη να σχεδιάζω την ζωή μου.

Και κάπου εκεί ανάμεσα στις συνειδητοποιήσεις και τα ερωτηματικά, μπροστά απ' τα δέντρα του πάρκου κι ανάμεσα στον θόρυβο απ' τα αυτοκίνητα σε είδα να περπατάς στο απέναντι πεζοδρόμιο. Το κασκόλ σου ανέμιζε στον αέρα κι η ανάσα σου σχημάτιζε σύννεφα στην κρύα νύχτα. Με κοίταζες. Κι είχε το βλέμμα σου κάτι έντονο, βαθύ και αληθινό, πίστεψα για μια στιγμή στον κεραυνοβόλο έρωτα. Αλλά σύντομα θυμήθηκα που οδηγεί όλο αυτό-
συνήθειες χρόνων, πως να σωπάσουν σε μια νύχτα;- και τα φτερά της καχυποψίας ήρθαν και κάθισαν πάλι στους ώμους μου. Αλλά το βλέμμα σου ήταν εκεί σταθερό με μια σπίθα οικειότητας, πέρασες την διάβαση κι εγώ δεν μπορούσα να κουνηθώ. Ήρθες μπροστά μου με τα μάτια σου ν' αστράφτουν, τα μαλλιά σου έπεφταν στο μέτωπο κι ένα τσιγάρο πέρναγε μέσα απ'τα δάχτυλά σου. Για μια στιγμή ο κόσμος σταμάτησε κι ύστερα πέρασες από δίπλα μου και χάθηκες στην νύχτα. Ίσως υπάρχει ελπίδα σ' αυτόν τον κόσμο όσο υπάρχουν τέτοια βλέμματα. Σκέφτηκα. Ίσως αυτός ο κόσμος να μην ήταν ένα ατελείωτο πεδίο αδιαφορίας και σκληρότητας, ίσως κάπου μέσα σ'αυτόν τον βούρκο της πόλης να υπήρχαν μικρά ψήγματα από φως-άνθρωποι- που έσκιζαν την λάσπη. Ίσως ο μόνος τρόπος για να τα δεις να ήταν να πειστείς στ' αλήθεια πως υπάρχουν ή να απελπιστείς αρκετά για να τα αντικρίσεις. Εγώ δεν ήξερα από ποια πλευρά κοίταζα. Το βλέμμα εκείνο με είχε ταράξει, δεν ήξερα γιατί. Ήξερα μόνο πως ξαφνικά είχε γεννηθεί μια ελπίδα. Μονάχα μια μικρή ελπίδα. Και κάπως έτσι η ταραχή είχε τουλάχιστον μια δικαιολογία.

 Ακολούθησε τη Χριστίνα:
Facebook: @Χριστίνα Μαλιαρίτη

Ακολούθησε το blog μας:
Facebook: @Δημοσιογραφική αναταραχή
Instagram: @dimosiografiki_anataraxi

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Κρίση πανικού! Το καλύτερο δώρο που έχω λάβει στη ζωή μου!»

Γράφει η Ελβίνα Μποτονάκη, συγγραφέας και σκηνοθέτρια Το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό όταν έρχεσαι αντιμέτωπος πρώτη φορά με μια κρίση πανικού είναι:<< Πεθαίνω, σβήνω, χάνομαι! >>, << Αυτό ήταν, ήρθε το τέλος μου! >>, << Έχετε γεια βρυσούλες, λόγγοι, βουνά, ραχούλες! >>. Τελικά όμως κάπως επιβίωσες! Γιατί στην πραγματικότητα η κρίση πανικού δεν ήρθε για να σε σκοτώσει.Τουναντίον. Ήρθε για να σε σώσει!  Υπήρχαν πάντα αυτές οι φορές. Οι φορές που προσωπικά ονόμαζα ''ορισμένες φορές'' ή ''μερικές φορές''. '' Ορισμένες φορές'' λοιπόν, ενώ όλα έδειχναν στη ζωή μου να έχουν πάρει το δρόμο τους και να έχω αυτά που φαινομενικά επιθυμούσα, ξυπνούσα ένα πρωί και χωρίς προφανή λόγο...δεν ήμουν καλά! Δεν είχα όρεξη να βγω. Αργότερα δεν είχα όρεξη να φάω! Έπειτα δεν είχα όρεξη να δουλέψω! Ακατάσχετες, θλιβερές και απογοητευτικές σκέψεις καταλάμβαναν το νου μου, από τις οποίες δεν μπορούσα να βγάλ...

Ελβίνα Μποτονάκη: «Για μένα το θέατρο είναι ζωή, είναι μαγεία»

Γνωρίστε την Ελβίνα Μποτονάκη, μια γυναίκα που αγωνίζεται, ελπίζει, ονειρεύεται. Ηθοποιός, δασκάλα θεατρικής αγωγής σε παιδιά,σκηνοθέτης και συγγραφέας θεάτρου. Έχει εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης,όπως «Τερέζα Ρακέν» του Emil Zola, «Δέρμα στις φλόγες» του Guillem Clua,αλλά και σε άλλες. Έχει πάρει μέρος στη θεατρική παράσταση «Το Μπαμ»του Νικόλα Ανδρουλάκη. Το 2015 αποφασίζει να ιδρύσει τη θεατρική ομάδα Vagabond, να γράψει και να σκηνοθετήσει τη θεατρική παράσταση «Βασιλικώ Καρπώ» και το 2016 να γράψει και να σκηνοθετήσει το νικητήριο θεατρικό έργο σε διαγωνισμό πρωτότυπου θεατρικού έργου «SocialLies2078» στην Αθήνα. Και φυσικά,μας μίλησε για την πρώτη ταινία μικρού μήκους που έγραψε και σκηνοθέτησε τον Αύγουστο του 2016,την «Έρφοι», η οποία προκρίθηκε στο 40ο Διαγωνιστικό Φεστιβάλ ταινιών Δράμας. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Εύα Κρίκη Μπορείς να σκηνοθετήσεις,μπορείς να γράψεις,μπορείς να παίξεις,μπορείς να διδάξεις.Τ...

Συνέντευξη με την κτηνίατρο Αλίκη Χατζηδάκη

Ποια είναι τα οφέλη της στείρωσης; Τι πρέπει να γνωρίζουμε για το καλαζάρ; Η κτηνίατρος Αλίκη Χατζηδάκη απαντάει σε σημαντικά ερωτήματα. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Ιωάννα Καταραχιά   Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την κτηνιατρική; Η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν η πρώτη μου επιλογή, γιατί δεν είχα πολλή επαφή με τα ζώα όταν ήμουν μικρή. Η κτηνιατρική όμως έχει πολλούς κλάδους, όπως ο τομέας των παραγωγικών ζώων, ο τομέας των ζώων συντροφιάς και τα τρόφιμα. Όταν εγώ το δήλωσα μου άρεσε ο τομέας των τροφίμων, δηλαδή είχα μια γνωστή που ασχολούνταν με το μέλι, με ελέγχους σε σφαγεία, σε εστιατόρια οπότε αυτό το κομμάτι μου άρεσε και το δήλωσα σαν επιλογή. Όταν πέρασα στη Θεσσαλονική, γνώρισα και το κομμάτι των ζώων συντροφιάς και είδα ότι μου άρεσε περισσότερο τελικά.   Σου έχει τύχει κάποιο περιστατικό έκτακτης ανάγκης;  Ναι αρκετές φορές. Δυστυχώς στο Ρέθυμνο δεν υπάρχει 24ωρη κλινική οπότε, βάζω το κινητό τηλέφωνο εάν χρειαστεί κά...