Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ξένος είναι μέσα-κι όχι δίπλα-μας

Γράφει η Τσαμπίκα Βασιλειάδη,ποιήτρια-αρθρογράφος

Τι πάει να πει ξένος; Ρωτώ εγώ.
Ξένος είναι αυτός που γεννήθηκε σε άλλη πόλη, χώρα, ήπειρο;
Ή μήπως σε άλλη γειτονιά, στο δίπλα σπίτι;
Ξένος είναι και ο εαυτός μου, αυτός που δεν κατανοώ και δεν μου ταιριάζει.
Και τότε φοβάμαι.
Ξενοφοβία.
Σε μπέρδεψα μάλλον.
«Ξενοφοβία» είναι η λέξη που χρησιμοποιούν κάποιοι για να εκφράσουν την ανεξήγητη και άλογη φοβία που έχουν για άτομα που τυχαία γεννήθηκαν σε άλλο τόπο, μιλούν διαφορετική γλώσσα και πολύ πιθανόν ζουν με διαφορετικό τρόπο και νοοτροπία.
Λοιπόν; Εγώ δεν καταλαβαίνω. Δεν ανήκουμε όλοι στο ίδιο είδος; Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες βασικές ανάγκες και συναισθήματα; Δεν αγαπούν αυτοί οι «άλλοι»; Δεν πονάνε;
Ή εμείς; Εμείς τι είμαστε για εκείνους; «Ξένοι» κι εμείς; Ναι πιθανότατα.
Πολλές ερωτήσεις.
Κι εσύ που υποστηρίζεις  την λογική αυτής της νοοτροπίας, εξήγησε μου. Γιατί να θεωρήσω ξένο κάποιον που γεννήθηκε σε άλλο τόπο;
Κι όλα αυτά τα πρόσωπα που συναντώ καθημερινά δίχως να λέμε ούτε καλημέρα;
Κι αυτό το κομμάτι που κρύβω μέσα μου και δεν γνωρίζω ακόμα;
Πρέπει να τα αποφεύγω κι αυτά;
Παράλογος ο κόσμος.
Εγώ όλους ως ανθρώπους τους ζω και τους αισθάνομαι.
Το πού γεννήθηκες, πού κοιμάσαι, πού δουλεύεις δεν με αφορά.
Καλός άνθρωπος είσαι; Αν ναι, τότε για μένα κάθε άλλο παρά ξένος είσαι.
Και κάτι τελευταίο.
Το να θεωρείς κομμάτι του εδάφους της γης-της μεγάλης μας μητέρας-δικό σου, δεν είναι απλά εγωιστικό αλλά ταυτόχρονα ότι πιο ουτοπικό και ηλίθιο θα μπορούσες να πιστέψεις ποτέ. Πλανάσαι πλάνην οικτράν, φίλε μου.
Και κατά συνέπεια, διώχνοντας συνανθρώπους σου, από αυτή σου την «περιούσια» -που καθετί άλλο είναι, παρά δική σου- δεν αμύνεσαι ούτε προστατεύεις την οικογένεια σου, όπως προφασίζονται κάποιοι. Απάνθρωπος είσαι, απλά. Άπληστο κι εγωιστικό ον που δεν αισθάνεται συμπάθεια για κανέναν, ο πόνος του ξένου δεν είναι πόνος για ‘σένα.
Τουλάχιστον ξέρω ποιο είναι το πρέπον για ‘σένα «ξενόφοβε» φίλε μου. Αν μείνεις ποτέ στο δρόμο, χωρίς σπίτι, με μια οικογένεια-αν είσαι τυχερός κι έχει επιζήσει ολόκληρη-να παραφέρεσαι ζητώντας έλεος, φαγητό κι έναν τόπο να νιώσεις έστω για λίγα λεπτά ασφάλεια εγώ θα σου κλείσω την πόρτα.
Αυτό δεν είναι το σωστό κατά την άποψη σου;
Το γεγονός πως κρατάς αρνητική στάση απέναντι σε έναν άνθρωπο λόγω της τυχαίας ταυτότητας του, υποδηλώνει πως περισσότερο τελικά φοβάσαι τον ίδιο σου τον εαυτό και προσπαθείς με νύχια και με δόντια να μειώσεις τον αριθμό των συγκρίσεων.
Για πες μου λοιπόν.
Εσύ; Πόσους
ξένους κρύβεις μέσα σου;

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Κρίση πανικού! Το καλύτερο δώρο που έχω λάβει στη ζωή μου!»

Γράφει η Ελβίνα Μποτονάκη, συγγραφέας και σκηνοθέτρια Το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό όταν έρχεσαι αντιμέτωπος πρώτη φορά με μια κρίση πανικού είναι:<< Πεθαίνω, σβήνω, χάνομαι! >>, << Αυτό ήταν, ήρθε το τέλος μου! >>, << Έχετε γεια βρυσούλες, λόγγοι, βουνά, ραχούλες! >>. Τελικά όμως κάπως επιβίωσες! Γιατί στην πραγματικότητα η κρίση πανικού δεν ήρθε για να σε σκοτώσει.Τουναντίον. Ήρθε για να σε σώσει!  Υπήρχαν πάντα αυτές οι φορές. Οι φορές που προσωπικά ονόμαζα ''ορισμένες φορές'' ή ''μερικές φορές''. '' Ορισμένες φορές'' λοιπόν, ενώ όλα έδειχναν στη ζωή μου να έχουν πάρει το δρόμο τους και να έχω αυτά που φαινομενικά επιθυμούσα, ξυπνούσα ένα πρωί και χωρίς προφανή λόγο...δεν ήμουν καλά! Δεν είχα όρεξη να βγω. Αργότερα δεν είχα όρεξη να φάω! Έπειτα δεν είχα όρεξη να δουλέψω! Ακατάσχετες, θλιβερές και απογοητευτικές σκέψεις καταλάμβαναν το νου μου, από τις οποίες δεν μπορούσα να βγάλ...

Ελβίνα Μποτονάκη: «Για μένα το θέατρο είναι ζωή, είναι μαγεία»

Γνωρίστε την Ελβίνα Μποτονάκη, μια γυναίκα που αγωνίζεται, ελπίζει, ονειρεύεται. Ηθοποιός, δασκάλα θεατρικής αγωγής σε παιδιά,σκηνοθέτης και συγγραφέας θεάτρου. Έχει εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης,όπως «Τερέζα Ρακέν» του Emil Zola, «Δέρμα στις φλόγες» του Guillem Clua,αλλά και σε άλλες. Έχει πάρει μέρος στη θεατρική παράσταση «Το Μπαμ»του Νικόλα Ανδρουλάκη. Το 2015 αποφασίζει να ιδρύσει τη θεατρική ομάδα Vagabond, να γράψει και να σκηνοθετήσει τη θεατρική παράσταση «Βασιλικώ Καρπώ» και το 2016 να γράψει και να σκηνοθετήσει το νικητήριο θεατρικό έργο σε διαγωνισμό πρωτότυπου θεατρικού έργου «SocialLies2078» στην Αθήνα. Και φυσικά,μας μίλησε για την πρώτη ταινία μικρού μήκους που έγραψε και σκηνοθέτησε τον Αύγουστο του 2016,την «Έρφοι», η οποία προκρίθηκε στο 40ο Διαγωνιστικό Φεστιβάλ ταινιών Δράμας. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Εύα Κρίκη Μπορείς να σκηνοθετήσεις,μπορείς να γράψεις,μπορείς να παίξεις,μπορείς να διδάξεις.Τ...

Συνέντευξη με την κτηνίατρο Αλίκη Χατζηδάκη

Ποια είναι τα οφέλη της στείρωσης; Τι πρέπει να γνωρίζουμε για το καλαζάρ; Η κτηνίατρος Αλίκη Χατζηδάκη απαντάει σε σημαντικά ερωτήματα. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Ιωάννα Καταραχιά   Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την κτηνιατρική; Η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν η πρώτη μου επιλογή, γιατί δεν είχα πολλή επαφή με τα ζώα όταν ήμουν μικρή. Η κτηνιατρική όμως έχει πολλούς κλάδους, όπως ο τομέας των παραγωγικών ζώων, ο τομέας των ζώων συντροφιάς και τα τρόφιμα. Όταν εγώ το δήλωσα μου άρεσε ο τομέας των τροφίμων, δηλαδή είχα μια γνωστή που ασχολούνταν με το μέλι, με ελέγχους σε σφαγεία, σε εστιατόρια οπότε αυτό το κομμάτι μου άρεσε και το δήλωσα σαν επιλογή. Όταν πέρασα στη Θεσσαλονική, γνώρισα και το κομμάτι των ζώων συντροφιάς και είδα ότι μου άρεσε περισσότερο τελικά.   Σου έχει τύχει κάποιο περιστατικό έκτακτης ανάγκης;  Ναι αρκετές φορές. Δυστυχώς στο Ρέθυμνο δεν υπάρχει 24ωρη κλινική οπότε, βάζω το κινητό τηλέφωνο εάν χρειαστεί κά...