Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φώτης Δούσος: «Θεωρώ ότι το πιο σημαντικό κτίριο μιας πόλης είναι η βιβλιοθήκη»


Ο μουσικός, θεατρολόγος και συγγραφέας Φώτης Δούσος μιλάει στη Δημοσιογραφική αναταραχή. Μας μίλησε για τις «Δάρνακες», την θεατρική ομάδα «Hippo», το τελευταίο βιβλίο που έγραψε με τίτλο «Παβ, ο φάλτσος τζίτζικας και η περιπέτεια με τα τυφλά μυρμήγκια». Συμμετείχε ως εθελοντής και σε ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου, μια δράση που όπως είπε και ο ίδιος αξίζει να στηριχθεί.
Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης
Φωτογραφίες: Ιωάννα Καταραχιά



Αρχικά θα θέλαμε να μας πεις μερικά λόγια για το συγκρότημα «Δάρνακες» του οποίου υπήρξες και ιδρυτικό μέλος...

Το συγκρότημα αυτό ξεκίνησε πριν την εποχή του Youtube και αυτό είναι κάτι που νομίζω μας αδίκησε. Ξεκινήσαμε από τη Θεσσαλονίκη, κάναμε πολλές συναυλίες και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, βγάλαμε 3 δίσκους και παίξαμε αρκετά. Ήμασταν επίσης πολλά άτομα, ήμασταν 11 άτομα. Παίζαμε μια μίξη της ελληνικής με της βαλκανικής μουσικής, τότε ήταν κάτι καινούργιο μετά βγήκαν πολλές μπάντες με αυτό το στιλ. Παίζαμε για δέκα χρόνια και παρόλο που έχουμε σταματήσει εδώ και αρκετά χρόνια συναντάω ακόμα κόσμο που μας ακούει.

Tώρα τι μουσική ακούς;

Ακούω κυρίως στο αμάξι. Μου αρέσει πολύ η μπαρόκ μουσική.

Και αργότερα δημιουργήθηκε η θεατρική ομάδα «Hippo»...

Μόλις σταμάτησα με το συγκρότημα άρχισα να ασχολούμαι με το θέατρο πιο πολύ. Φτιάξαμε με τον συνεργάτη μου Αλέξη Ράπτη την ομάδα το 2009, ξεκινήσαμε από τη Θεσσαλονίκη με παιδικό θέατρο. Ξεκινήσαμε πολλές περιοδείες, η Θεσσαλονίκη έφερε το Λονδίνο, το Λονδίνο έφερε τη Νέα Υόρκη αλλά και αργότερα και άλλες πολιτείες της Αμερικής. Στη συνέχεια πήγαμε και Καναδά. Πολλή κούραση αλλά τρομερή εμπειρία, όμως πέρα από την εμπειρί
α είχε πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι παίζαμε για παιδιά που ήταν τρίτης και τέταρτης γενιάς μετανάστες, που δεν ήξεραν καλά ελληνικά και που δεν είχαν δει τέτοιο στιλ θεάτρου. Στην Αμερική όταν ακούν «θέατρο για παιδιά» έχουν στο μυαλό τους τα μεγάλα θεάματα όπως στο Μπρόντγουεϊ. Εμείς κάναμε Physical Theatre, πηγαίναμε χωρίς σκηνικά. Ακόμα και στην Ελλάδα όταν μας βλέπανε λέγανε: «Που είναι τα σκηνικά σας;» και εμείς λέγαμε: «Δεν έχουμε σκηνικά, έχουμε σώμα». Είχε πολύ ενδιαφέρον και ακόμα έχει αυτό, γιατί «περνούσε» πολύ στα παιδιά και ακόμα δηλαδή «περνάει» και αναφέρομαι στο γεγονός ότι πολλές φορές σκεφτόμαστε ότι: «Τα παιδιά θέλουν φανταχτερά ρούχα, σκηνικά» όμως στην πραγματικότητα θέλουν κάτι εντελώς διαφορετικό.

Στη συνέχεια ήρθε και ο «Παβ ο φάλτσος τζίτζικας και η περιπέτεια με τα τυφλά μυρμήγκια». Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την παιδική λογοτεχνία;

Πάντα ήθελα να γράψω για παιδιά. Πίστευα ότι δεν μπορούσα και όσες φορές προσπαθούσα δεν τα κατάφερνα. Είχα γράψει θεατρικά κέιμενα βέβαια, μαζί με συνεργάτες μου, αλλά ποτέ πεζό. Αυτό το βιβλίο προέκυψε επειδή έμεινε έγκυος η γυναίκα μου και η έμπνευσή μου ήταν ο μικρός. Ήταν σαν να μου «έλυσε» τα χέρια και μετά άρχισα να γράφω και για άλλα παιδικά τα οποία δεν έχουν εκδωθεί ακόμα.

Είδαμε πως προσφέρθηκες και εθελοντικά να υλοποιήσεις ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου...

Κάθε καλοκαίρι γίνονται στις δημόσιες βιβλιοθήκες δραστηριότητες φιλαναγνωσίας και ο λόγος που γίνονται είναι για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα βιβλία. Μόλις μου έγινε η πρόταση να συμμετάσχω ως εθελοντής χάρηκα πολύ. Θεωρώ ότι το πιο σημαντικό κτίριο μιας πόλης είναι η βιβλιοθήκη. Είναι σημαντικό να έρχονται τα παιδιά σε επαφή με τα βιβλία και αποτελεί ευθύνη μας να ενισχύουμε τέτοιες δράσεις.

Εσύ τι διαβάζεις;

Διαβάζω πολλά συγχρόνως. Τώρα τελευταία ασχολούμαι και με τη δημιουργική γραφή οπότε διαβάζω κείμενα, άρθρα, μελέτες, διατριβές σχετικά με αυτό το θέμα. Μου αρέσει πολύ η νεοελληνική λογοτεχνία και νομίζω πως είμαστε λίγο προκατειλειμένοι απέναντί της. Προσπαθώ να διαβάζω σύγχρονους συγγραφείς, που ζουν, αναπνέουν, κινούνται ανάμεσά μας, αυτοί πιάνουν τον παλμό της εποχής. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν διαβάζω και τους παλιούς, αλλά θέλω να βλέπω τι γράφεται τώρα. Διάβασα πρόσφατα αρκετά Θοδωρή Καλλιφατίδη, Βασίλη Αλεξάκη, Αγγέλα Καστρινάκη, Απόστολο Δοξιάδη, Δημήτρη Καρακίτσο, Γιάννη Μακριδάκη, αλλά και Μπολάνιο, Τσβάιχ, Γουάλας. Διαβάζω επίσης παιδική λογοτεχνία, θέατρο, σενάριο, δοκίμιο, ταξιδιωτική λογοτεχνία. Κάποιοι από τους πιο δυνατούς μας δοκιμιογράφους είναι ο Κώστας Κουτσουρέλης, ο Φώτης Τερζάκης και ο Παντελής Μπουκάλας. Λατρεύω το διάβασμα. Δεν υπάρχει μέρα που να μην διαβάσω κάτι.

Αρθρογραφείς σε site για τηλεοπτικές σειρές. Σου αρέσουν πολύ γενικά οι σειρές;

Κοίταξε πριν μερικά χρόνια ήμουν αρνητικός με τις σειρές. Ξεκίνησα όμως να βλέπω σειρές και τώρα δεν μπορώ να δω ταινίες. Για εμένα αυτό που είναι πιο σημαντικό είναι το storytelling. Δηλαδή σε μια σειρά, σε ένα βιβλίο, σε ένα ποίημα, σε μια ταινία κάποιος προσπαθεί να σου πει κάτι. Εμένα λοιπόν με ενδιαφέρει τι είναι αυτό που θέλει να πει και στις αναλύσεις που κάνω για τις σειρές στην ουσία αυτό κοιτάζω. Αλλά κυρίως προσπαθώ να εντοπίσω τα δομικά υλικά, τον τρόπο που είναι χτισμένη μια αφήγηση, τις τεχνικές που χρησιμοποιεί. Τις αναλύσεις αυτές τις κάνω μαζί με τον Γιάννη Σαμαρά ένα συνεργάτη μου που ζει στο Λος Άντζελες. Θα έλεγα ότι πιο πολύ μελετάμε τις σειρές παρά τις παρακολουθούμε, εγώ ας πούμε όταν βάζω ένα επεισόδιο κάθομαι και σημειώνω. Είμαι συνέχεια με το στοπ στο χέρι. Δεν παρακολουθώ πλοκή, αλλά βλέπω γραμμές οριζόντιες και κάθετες πίσω από ό,τι γίνεται.

Ακολούθησε τον Φώτη:
Facebook: @Fotis Dousos

Ακολούθησε το blog μας:
Facebook: @Δημοσιογραφική αναταραχή
Instagram: @dimosiografiki_anataraxi



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Κρίση πανικού! Το καλύτερο δώρο που έχω λάβει στη ζωή μου!»

Γράφει η Ελβίνα Μποτονάκη, συγγραφέας και σκηνοθέτρια Το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό όταν έρχεσαι αντιμέτωπος πρώτη φορά με μια κρίση πανικού είναι:<< Πεθαίνω, σβήνω, χάνομαι! >>, << Αυτό ήταν, ήρθε το τέλος μου! >>, << Έχετε γεια βρυσούλες, λόγγοι, βουνά, ραχούλες! >>. Τελικά όμως κάπως επιβίωσες! Γιατί στην πραγματικότητα η κρίση πανικού δεν ήρθε για να σε σκοτώσει.Τουναντίον. Ήρθε για να σε σώσει!  Υπήρχαν πάντα αυτές οι φορές. Οι φορές που προσωπικά ονόμαζα ''ορισμένες φορές'' ή ''μερικές φορές''. '' Ορισμένες φορές'' λοιπόν, ενώ όλα έδειχναν στη ζωή μου να έχουν πάρει το δρόμο τους και να έχω αυτά που φαινομενικά επιθυμούσα, ξυπνούσα ένα πρωί και χωρίς προφανή λόγο...δεν ήμουν καλά! Δεν είχα όρεξη να βγω. Αργότερα δεν είχα όρεξη να φάω! Έπειτα δεν είχα όρεξη να δουλέψω! Ακατάσχετες, θλιβερές και απογοητευτικές σκέψεις καταλάμβαναν το νου μου, από τις οποίες δεν μπορούσα να βγάλ...

Ελβίνα Μποτονάκη: «Για μένα το θέατρο είναι ζωή, είναι μαγεία»

Γνωρίστε την Ελβίνα Μποτονάκη, μια γυναίκα που αγωνίζεται, ελπίζει, ονειρεύεται. Ηθοποιός, δασκάλα θεατρικής αγωγής σε παιδιά,σκηνοθέτης και συγγραφέας θεάτρου. Έχει εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης,όπως «Τερέζα Ρακέν» του Emil Zola, «Δέρμα στις φλόγες» του Guillem Clua,αλλά και σε άλλες. Έχει πάρει μέρος στη θεατρική παράσταση «Το Μπαμ»του Νικόλα Ανδρουλάκη. Το 2015 αποφασίζει να ιδρύσει τη θεατρική ομάδα Vagabond, να γράψει και να σκηνοθετήσει τη θεατρική παράσταση «Βασιλικώ Καρπώ» και το 2016 να γράψει και να σκηνοθετήσει το νικητήριο θεατρικό έργο σε διαγωνισμό πρωτότυπου θεατρικού έργου «SocialLies2078» στην Αθήνα. Και φυσικά,μας μίλησε για την πρώτη ταινία μικρού μήκους που έγραψε και σκηνοθέτησε τον Αύγουστο του 2016,την «Έρφοι», η οποία προκρίθηκε στο 40ο Διαγωνιστικό Φεστιβάλ ταινιών Δράμας. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Εύα Κρίκη Μπορείς να σκηνοθετήσεις,μπορείς να γράψεις,μπορείς να παίξεις,μπορείς να διδάξεις.Τ...

Συνέντευξη με την κτηνίατρο Αλίκη Χατζηδάκη

Ποια είναι τα οφέλη της στείρωσης; Τι πρέπει να γνωρίζουμε για το καλαζάρ; Η κτηνίατρος Αλίκη Χατζηδάκη απαντάει σε σημαντικά ερωτήματα. Συνέντευξη-επιμέλεια: Γιώργος Παπαδάκης Φωτογραφίες: Ιωάννα Καταραχιά   Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την κτηνιατρική; Η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν η πρώτη μου επιλογή, γιατί δεν είχα πολλή επαφή με τα ζώα όταν ήμουν μικρή. Η κτηνιατρική όμως έχει πολλούς κλάδους, όπως ο τομέας των παραγωγικών ζώων, ο τομέας των ζώων συντροφιάς και τα τρόφιμα. Όταν εγώ το δήλωσα μου άρεσε ο τομέας των τροφίμων, δηλαδή είχα μια γνωστή που ασχολούνταν με το μέλι, με ελέγχους σε σφαγεία, σε εστιατόρια οπότε αυτό το κομμάτι μου άρεσε και το δήλωσα σαν επιλογή. Όταν πέρασα στη Θεσσαλονική, γνώρισα και το κομμάτι των ζώων συντροφιάς και είδα ότι μου άρεσε περισσότερο τελικά.   Σου έχει τύχει κάποιο περιστατικό έκτακτης ανάγκης;  Ναι αρκετές φορές. Δυστυχώς στο Ρέθυμνο δεν υπάρχει 24ωρη κλινική οπότε, βάζω το κινητό τηλέφωνο εάν χρειαστεί κά...